انتخاب بهترین روغن موتور کار سختی است؟

انتخاب بهترین روغن موتور کار سختی است؟

انتخاب بهترین روغن موتور با توجه به تولید آن در انواع برندها و مدل ها شاید کار سختی باشد اما اگر کمی اطلاعات راجع به روغن موتور و ویژگی های آن داشته باشیم می توانیم به راحتی بهترین روغن موتور خودرو را خریداری و استفاده کنیم.در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با این مایع مهم و پرسود ( روغن موتور ) به خوبی آشنا کنیم.


 

عناوین مطالب جهت راهنمایی شما عزیزان برای خرید بهترین روغن موتور

  1. نقش روغن موتور در کارکرد موتور
  2. اجزاء تشکیل دهنده روغن موتور
  3. نحوه عملکرد روغن موتور در خودرو
  4. چند نوع روغن موتور خودرو داریم ؟
  5. فاکتورهای مهم در تعیین بهترین روغن موتور
  6. نکات لازم جهت انتخاب بهترین روغن موتور

نقش روغن موتور در کارکرد موتور

روغن موتور دو کارایی مهم برای خودرو به ویژه موتور خودرو دارد یکی از آن کارهایی که روغن موتور انجام می دهد این است که قطعات فلزی داخل موتور را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می دهد تا این قطعات به آرامی حرکت کنند.یکی دیگر از وظایف روغن موتور این است که به پخش و توزیع مناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از ذوب قطعات در اثر حرارت زیاد یا آسیب به آنها می شود.

 

روغن موتور

 

آخرین کاری که روغن موتور انجام می دهد این است که کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آنها را در فیلتر روغن موتور قرار می دهد. اگر در زمان تعویض روغن موتور از مناسب ترین و بهترین روغن موتور برای خودرو خود استفاده کنید باعث می شود روغن به درستی به وظیفه خود عمل نکند و به مرور زمان به موتور و سایر اجزا آسیب وارد کند.


 

اجزاء تشکیل دهنده روغن موتور

روغن موتور از دو جز روغن پایه و ادتیو ( مواد افزودنی‌ ها ) تشکیل شده اند . روغن پایه موجب می‌شود که روغن موتور ، روانکاری قسمت ‌های متحرک را انجام دهد و اصطکاک کاهش یابد . ولی از آنجایی‌‌ که روغن به تنهایی برای حفاظت موتور کافی نمی ‌باشد ، از مواد دیگری به منظور جلوگیری از خراب شدن روغن پایه تحت شرایط دمایی موتور و همچنین حفاظت بیشتر موتور استفاده می‌شود که به آن افزودنی می گویند . افزودنی ‌ها که در فرمولاسیون روغن موتور شرکت می‌کنند ، عبارتند از :

ادتیوهای پاک‌کننده : برای پاکیزه نگه داشتن موتور استفاده می‌شود ، چون آلودگی‌ های مختلف را در حالت معلق نگه می‌دارد و مانع از نشستن آن ها بر روی قطعات موتور می‌شود .

بازدارنده ‌های خوردگی و زنگ‌زدگی : موتور را از آب و اسید های تشکیل شده محافظت می ‌نماید .

آنتی اکسیدان ‌ها : از اکسیداسیون روغن و در نهایت تشکیل لجن جلوگیری می‌ نماید .

مواد ضد سایش : یک فیلم روی سطح فلز تشکیل می‌دهند تا از برخورد فلز با فلز جلوگیری نمایند .

اصلاح‌کننده‌های ویسکوزیته : به جریان روغن موتور کمک می‌کند .


نحوه عملکرد روغن موتور در خودرو

روغن ها در ابتدا در داخل کارتابل یا مخزن روغن ریخته می شوند به محض استارت خوردن موتور، پمپ روغن (اویل پمپ) نیروی خود را از طریق زنجیر یا چرخ دنده از میل لنگ موتور دریافت می کند و روغن را در کانال های موتور پمپ می کند.روغن موتور بعد از عبور از پمپ و قبل از رسیدن به موتور به منظور پاک سازی و کنترل فشار آن از اجزای دیگری به نام سوئیچ فشار شکن و فیلتر روغن نیز عبور می کنند.

 

  1. چند نوع روغن موتور خودرو داریم؟

  2. روغن های پایه معدنی(مینرال)
  3. روغن های مصنوعی(سنتتیک)
  4. روغن های حاصل از ترکیب پایه معدنی و مصنوعی (نیمه سنتتیک)
  5. روغن های حاصل از بهینه سازی پایه معدنی( پایه نسل جدید)
  6. روغن های پایه تصفیه ای(مونو گرید)

روغن موتور مینرال

نوعی روغن است که از طریق نفت خام تولید شده و روغن رایجی ست که در تمامی خودروها استفاده میشود.چون در فواصل کوتاه نیاز به تعویض دارد بیشتر برای خودروهای قدیمی کاربرد دارد.

روغن موتور سنتتیک

نوعی روغن است که براساس ترکیبات شیمیایی تولید شده است و اولین روغن موتور بکار رفته در موتورهای جت است .این نوع روغن به جهت دارا بودن انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوت از لحاظ کیفیت و مقاومت بالا نسبت به بقیه روغن موتورها متمایز است و باعث افزایش مصرف آن نسبت به مینرال شده است.

روغن موتور نیمه سنتتیک

مخلوطی است از روغن موتور سنتتیک و مینرال ( ارگانيک ) ، اين نوع روغن كيفيت روغن های سنتتیک را ندارد اما در شرايط سخت ، نظير دماهای بالا و يا بار زياد عملکرد بهتری نسبت به نوع مينرال دارد و بیشتر برای وانت ها مصرف می شود و قيمت آن نيز کمی بيشتر از مينرال هاست.

روغن های پایه نسل جدید

این نوع روغن در تولید روغن های جدید مورد استفاده قرار میگیرد و مشابه روغن های پایه مینرال از پایه نفتی می باشد.

روغن های پایه تصفیه ای (مونو گرید)

این روغن در تولید روغن موتور های با سطح پایین مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به داشتن اسید برای موتور خودرو بشدت مضر است  و نمی توان آن را به عنوان بهترین روغن موتور برگزید.

 

فاکتور مهم در تعیین بهترین روغن موتور

فاکتورهای مهم در تعیین بهترین روغن موتور

فاکتورهای زیادی در تعیین کیفیت بهترین روغن موتور وجود دارند که در دو نوع عمومی و اختصاصی دسته بندی می شوند.

1-فاکتورهای عمومی 

فاکتورهایی هستند که هر شخص اطلاعات کافی در این زمینه دارد و نیاز به تخصص و مهارت خاصی نیست. در زمان خرید بهترین روغن موتور در مجموعه فاکتورهای عمومی می توان به نوع خودرو و شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

نقش نوع خودرو در تعیین بهترین روغن موتور

یکی از فاکتورهای عمومی و مهم که در هنگام خرید بهترین روغن موتور باید به آن توجه کرد نوع و مدل خودرو شما است .فاکتور های اختصاصی در تعیین بهترین روغن موتور نیز خود تابع همین نوع و مدل خودرو هستند برای تشخیص بهترین روغن موتور با استفاده از نوع و مدل خودرو کافی است به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه و ویژگی های موتور خودرو و روغن مورد نیاز آن مطلع و سپس اقدام به خرید کنید.

نقش شرایط آب و هوایی در تعیین بهترین روغن موتور

شرایط آب و هوایی محلی که شما در آن زندگی می کنید و از خودرو استفاده می کنید یکی دیگر از فاکتورهای عمومی خرید بهترین روغن موتور است.نوع روغن استفاده شده با توجه به مناطق سردسیر یا گرمسیر بودن شما حتی به فصلی که قصد تعویض روغن خودرو خود را دارید بستگی دارد.

2-فاکتورهای اختصاصی

فاکتورهایی هستند که به طور کاملا تخصصی و بر اساس استاندارد هایی که در زمان تولید روغن موتور بر روی آن درج می شوند . این فاکتور ها از مهم ترین فاکتورهای تعیین بهترین روغن موتور هستند که در روغن های مختلف متفاوت است.

فاکتور API

ممکن است هنگام خریدروغن موتور حروفی مانند SG، SJ ، CA CG و … را بر روی بطری یا ظرف روغن موتور دیده باشید. به نظر شما مفهوم این حروف و اعداد کنار آنها چیست؟

انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه‌بندی روغن‌ها برحسب کیفیت و فناوری ساخت آن‌ها کدبندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است. در این کدگذاری حرف C مشخصه خودروهای دیزلی و حرف S بیانگر بنزینی بودن اتومبیل است و حرف دوم، نشان‌دهنده سطح کیفیت روغن در نظر گرفته‌شده و از حرف A در زبان انگلیسی آغاز می‌شود. به این مفهوم که حرف A پایین‌ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به‌روز روغن را نشان می‌دهد.

 

فاکتور گرانروی ( SAE )

یکی دیگر فاکتورهای مهمی که باید در هنگام خرید بهترین روغن موتور به آن توجه داشت فاکتور گرانروی ( ویسکوزیته ) است که این فاکتور با نشانه و حروف این چنینی ( SAE: 10W-40 ) بر روی بطری روغن موتور ثبت می شوند. عدد اول قبل از حرف W نشان‌دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین (فصل زمستان) است و هر مقدار این عدد کوچک باشد روغن موتور رقیق‌تر است یا به‌اصطلاح گرانروی پایین‌تری دارد.
عدد دوم بعد از حرف W نشان‌دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارت‌های بالا است و هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به‌اصطلاح سنگین‌تر است.آگاهی کامل از این اطلاعات و ارقام به شما کمک بسیاری برای انتخاب بهترین روغن موتور خواهد کرد.


نکات لازم جهت انتخاب بهترین روغن موتور

  • جنس روغن را هیچگاه از سینتیک به مینرال تغییر ندهید. تغییر مینرال به سنتتیک معمولاً اشکالی ندارد، ولی باز هم از انجام چنین کاری خودداری کنید، چرا که به دلیل تغییر ویسکوزیته ممکن است واشرها، کاسه نمد و حتی روانکاری یاتاقان‌ها دچار مشکل شود.
  • بهترین روغن موتور همان است که سازنده توصیه می‌کند، بنابراین برای اطلاع از نوع روغن خودروتان به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگی‌های رسمی مراجعه کنید و از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، روغن‌ کاری بهتر و دوام روغن (زمان تعویض) نیز بیشتر است. در روغن‌های با ویسکوزیته بالا، بعد از استارت موتور، زمان بیشتری طول می‌کشد که روغن به تمامی اجزا برسد.

 

چند باور غلط در هنگام انتخاب بهترین روغن موتور

1-برند خودرو نقش مهمی در نوع برند روغن موتور دارد این یک باور غلط است برند خودرو تعیین کننده بهترین نوع روغن نیست بلکه فاکتورهای مهم که در بالا توضیح دادیم نقش مهمی در تعیین بهترین روغن موتور دارد.

2-استفاده از روغن موتورهایی با کیفیت بالا در خودروهایی که چندین سال از عمرشان می گذرد سبب چکه کردن و نشتی روغن می شود.این هم یک باور غلط است کیفیت بالای روغن موجب نشتی روغن نمیشود نشتی را باید در خرابی قطعات بررسی کنید.

3-روغن مخصوص فشار بالا ، بهترین روغن موتور است.درست است که میزان گرانروی و فشار رابطه ی مستقیمی با هم دارند اما مهمترین مسئله در انتخاب روغن موتور سفارشات خودروساز و دفترچه راهنمای خودرو است.

قیمت روز روغن موتور

عوامل و پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت روغن موتور نقش دارند که از جمله آن می توان به گرانروی روغن و ضریب اصطکاک و.. نام برد. و تعیین قیمت روز روغن موتور با توجه به این پارامترها و افزایش کیفیت روغن موتورها و مدل خودرو ها متغیر خواهد بود.