دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی

جهت راه اندازی یک اتوسرویس مدرن که خدمات تعویض روغن و خدمات لاستیک را ارائه دهد به ترتیب دستگاه های لازمه را خدمتتان معرفی می کنیم و ابتدا دستگاه های لازمه تعویض روغنی با توجه به اولویت بندی به شما معرفی می گردد و در قسمت بعد دستگاه ها و تجهیزات لازمه برای تعویض و بالانس لاستیک با توجه به اولویت بندی به شما معرفی می گردد.


دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی و آپاراتی :

جهت راه اندازی یک اتوسرویس مدرن که خدمات تعویض روغن و خدمات لاستیک را ارائه دهد به ترتیب دستگاه های لازمه را خدمتتان معرفی می کنیم و با توجه به تجربه کارشناسان  به ترتیب ابتدا در صورتی که فقط قصد راه اندازی اتوسرویس تعویض روغنی را دارید دستگاه های لازمه تعویض روغنی با توجه به اولویت بندی به شما معرفی می گردد و در قسمت بعد دستگاه ها و تجهیزات لازمه برای تعویض و بالانس لاستیک با توجه به اولویت بندی به شما معرفی می گردد  .

دستگاه های لازمه برای خدمات تعویض روغنی :

کمپرسور باد:  اصلی ترین دستگاه هر مجموعه خدمات خودرویی پمپ هوا می باشد  .

  • ساکشن روغن موتور : با توجه به اینکه تخلیه روغن موتور طبق خواست مشتری از روی موتور یا از زیر پیچ کارتل صورت می گیرد ، در صورت تخلیه از روی موتور نیاز به دستگاه ساکشن روغن موتور از نوع بادی یا برقی می باشد  . ضمنا از دستگاه تزریق روغن که بصورت بادی و برقی نیز وجود دارد جهت مراکز تعویض روغنی و مکانیکی خودرو سنگین به صورت دلخواه استفاده می شود .
  • گریس پمپ : جهت تزریق گریس از آن استفاده می گردد که دو نوع دستی و بادی در بازار موجود می باشد  .
  • واسکازین پمپ : جهت تزریق واسکازین از آن استفاده می گردد گاهی نیز میتر روغن یا همان روغن شمارهمراه با آن می باشد و جزو ابزارهای واجب برای اتوسرویس تعویض روغنی می باشد در انواع دستی و بادی در بازار موجود می باشد  .
  • ابزارهای لازمه برای مراکز تعویض روغنی : ابزارهایی مانند پیمانه های اندازه گیری روغن موتور ، جک سوسماری ، بکس بادی ، جعبه آچار ، جعبه بکس ، تلمبه روغن کش ، بشکه ی روغن ، قیف تزریق روغن ، درب قوطی روغن بازکن ، آچار فیلتر انبر کلاغی ، آچار فیلتر روغن زنجیری ، آچار فیلتر روغن بازکن تسمه ای ، آچار فیلتر انبر قفلی ، کیت آچار فیلتر روغن و ابزارآلات مربوطه دیگر که جزو ابزار لازمه برای اتوسرویس تعویض روغنی می باشند و مجموع خرید آنها هزینه زیادی ندارد .
  • ساکشن روغن گیربکس اتوماتیک: جهت تعویض روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک از این دستگاه استفاده می شود که جزو دستگاههای واجب برای اتو سرویس تعویض روغنی نمی باشد ولی با توجه به اینکه امروزه خودروهای گیربکس اتوماتیک در ایران زیاد می باشند و مشتری تمایل دارد به اتوسرویسی برود که کلیه سرویسهای خود را یکجا انجام بدهد این دستگاه کاربری و درآمد زایی زیادی برای صاحبان مراکز تعویض روغنی و مکانیکی دارد ، ضمن اینکه امکان تخلیه وتعویض کامل روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک بصورت دستی وجود ندارد و با توجه به سرویس های دوره ای توصیه شده کارخانه سازنده خودرو جهت افزایش طول عمر گیربگس اتوماتیک و همچنین هزینه های سنگین تعمیر آن ، لذا اهمیت داشتن دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مهم می باشد .
  • جک بالابر ۲ ستون : در مراکز تعویض روغنی و خدمات خودرویی که بخواهند به سبک مدرن و بروز باشند استفاده از این جک بالابر توصیه می شود زیرا با داشتن جک بالابر ۲ ستون در تعمیرگاه خود نیازی به چال سرویس که قدیمی و منسوخ شده ندارید و جک بالابر ۲ ستون از لحاظ قیمت نسبت به سایر جک های بالابر خودرو مناسب تر بوده و از لحاظ فضای تردد که زیر خودرو ایجاد می کند پرکاربردی ترین می باشد و هر مرکز تعویض روغن و لاستیک و خدمات خودرویی با داشتن جک بالابر ۲ ستون می تواند کلیه خدمات تعویض روغن ، تعویض سریع رینگ و لاستیک ها ، تعمیرات فوری جلوبندی و مکانیکی موتور و گیربکس خودرو ، اگزوزسازی و حتی زیرشویی و … را استفاده کند . جک های بالابر همواره جز مهم ترین تجهیزات تعمیرگاهی خودرو می باشند. استفاده از این دستگاه جزو دستگاه های اصلی برای افتتاح اتوسرویس تعویض روغنی نمی باشد ولی مطمئنا با داشتن این دستگاه اتوسرویس شما مدرن تر شده و مشتریان زیادی جذب تعمیرگاه و اتوسرویس شما می شوند زیرا صاحب خودرو تمایل دارد شخصا از زیر خودرو بازدید و در جریان تعمیرات قرار گیرد و نیازی به چال سرویس نمی باشد . از لحاظ ایمنی جک ۲ ستون دارای استاندارد و امنیت صد درصد تضمین شده می باشد و تا حدود ۲ متر از کف خودرو به شما فضای مفید کار می دهد و قابلیت قفل شدن دلخواه در هر ارتفاع را دارا می باشد .

دستگاه های لازمه برای خدمات تعویض لاستیک و پنچری :

پمپ باد : همانطوری که مشخص می باشد جزو دستگاه های اولیه هر نوع مرکز خدمات خودرویی و فروشگاه های لاستیک فروشی و تعویض لاستیک می باشد.

  • دستگاه لاستیک درآور : دستگاه جداکننده لاستیک از رینگ می باشد که جزو دستگاه های اصلی مراکز خدمات لاستیک می باشد .
  • دستگاه بالانس چرخ : از دستگاه های لازمه مراکز تعویض و خدمات لاستیک می باشد دستگاهی است که وظیفه بالانس کردن چرخ ها را به عهده دارد که در اصطلاح به آن بالانس کامپیوتری ، بالانس دیجیتال و … می گویند و برخی مراکز نیز از بالانس درجا یا بالانس روکار بابت اینکه چرخ خودروها را برای بالانس کردن باز نکنند استفاده می کنند  .
  • دستگاه مولد باد نیتروژن : دستگاهی است که طی فرآیندی اکسیژن موجود در هوا را که از ورودی پمپ باد وارد دستگاه شده به نیتروژن خروجی با خلوص بالا برای تولید باد نیتروژن و تزریق آن داخل لاستیک می کند ، این دستگاه جزو دستگاه های اصلی مجموعه خدمات رینگ و لاستیک و تعویض روغنی نمی باشد ولی با توجه به اینکه تزریق باد نیتروژن داخل لاستیک باعث عملکرد بهتر و نرم شدن لاستیک می گردد با داشتن این دستگاه مشتریان بیشتری جذب مرکز خدمات شما می شوند ، دستگاه باد نیتروژن حتما باید به کمپرسور باد وصل باشد و در مدل های ساده و اتوماتیک در بازار وجود دارد که خلوص نیتروژن در کلیه مدل های سواری و ماشین سنگین یکسان است و تفاوت در عملکرد اتوماتیک بودن و داشتن آپشن های مختلف دستگاه و قدرت خروجی می باشد .
  • دستگاه آپارات تیوپ : از این دستگاه جهت پنچری تیوپ استفاده می گردد که قابلیت استفاده برای تیوپ خودروهای سواری و پنچری تیوپ خودروهای سنگین و پنچری محل والف تیوپ را دارد و برای خدمات پنچری مورد نیاز می باشد که در مدل های آپارات تیوپ دستی و آپارات تیوپ بادی در بازار موجود می باشد که با توجه به اختلاف قیمت کم و عملکرد بهتر ، مدل آپارات تیوپ بادی که به صورت تمام اتوماتیک می باشد پیشنهاد می گردد .

  • دستگاه آپارات لاستیک : از این دستگاه جهت ترمیم و پخت لاستیک هایی که پارگی پیدا کرده اند استفاده می شود و یک فروشگاه اتو سرویس پنچری و تعویض روغنی با داشتن این دستگاه می تواند بصورت اتوماتیک پارگی لاستیک خودروها را از تمامی زوایای لاستیک پخت و ترمیم کند که در اصطلاح به آن دستگاه لاستیک پز هم می گویند . با توجه به قیمت بالای لاستیک دارا بودن این دستگاه در اتوسرویس های تعویض روغنی و پنچری و خدمات لاست��ک ، درآمد زایی زیادی برای صاحبین مشاغل دارد . ضمنا با داشتن دستگاه آپارات لاستیک ، نیازی به داشتن دستگاه آپارات تیوپ ندارید زیرا این دستگاه هم قابلیت ترمیم لاستیک و هم قابلیت ترمیم تیوپ را دارد که به اصطلاح به آن دستگاه ۲ کاره پنچری لاستیک و تیوپ هم می گویند و در مدل های آپارات لاستیک خودروهای سواری و آپارات لاستیک ماشین سنگین موجود می باشد در ضمن دستگاه آپارات لاستیک خودرو سنگین علاوه بر ترمیم لاستیک کامیون و اتوبوس و خودروهای سنگین ، قابلیت ترمیم لاستیک خودروهای سواری و همچنین قابلیت ترمیم تیوپ خودروهای سنگین و سواری را دارد .
  • بکس بادی : دستگاهی مهم برای باز کردن پیچ چرخ خودروها می باشد که توسط نیروی باد کار می کند و با تکنولوژی گیربکسی و ضربه ای به راحتی پیچ چرخ خودروها و در برخی مدل های قوی تر پیچ های موتور و جلوبندی خودرو را باز می کند بکس بادی با قدرت ها و درایو های مختلف در انواع بکس بادی سواری ، بکس بادی نیمه سنگین ، بکس بادی کامیونی ، بکس بادی شفت بلند و … وجود دارد که در اصطلاح به آن آچار بادی هم می گویند .
  • ابزار آلات مربوطه اتوسرویس خدمات لاستیک و پنچری: ابزارهایی مانند تاپ تیوپ ، سرب بالانس ، چکش بالانس، والف تیوبلس، سوهان و درفش پنچری ،مینی سنگ یا سنگ انگشتی بادی ، آچار والف باز کن، نخ تیوبلس ، وصله پنچری، چسب پنچری، درجه باد روغنی، درجه باد، خرک یا پایه نگهدارنده خودرو، آچار چرخ ، آچار چرخ گیربکسی، سوزن پنچری، آپارات قورباغه ای، و…….از دید کارشناسان فنی  جزو ابزار لازمه برای اتو سرویس خدمات لاستیک و پنچری می باشد که مجموعا تهیه آنها هزینه چندانی ندارد.
  • جک سوسماری ، جک روغنی: این دستگاهها جزء ابزار لازمه برای اتو سرویس های تعویض روغنی و پنچری و فروشگاههای لاستیک فروشی و خدمات خودرویی می باشد که در مدل های جک سوسماری۳ تن، جک کورسی، جک روغنی، جک روغنی بادی ، جک سوسماری بادی، جک تیوپی بادی، جک تلسکوپی دو مرحله ای و …….. برای خودروهای سواری و سنگین استفاده می گردد که از دید کارشناسان فنی جزو ابزار لازمه برای صاحبین مشاغل می باشد  .

توصیه ایمنی این است که هنگام کار با جک حتما خرک یا پایه نگهدارنده زیر خودرو گذاشته سپس کار تعویض لاستیک و خدمات چرخ و غیره را انجام دهید و هیچگاه از جک بعنوان نگهدارنده یا خرک استفاده نکنید.